hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > گلستان| مبارزه با آفت در گرو اعتبار 40 میلیارد ریالی

گلستان| مبارزه با آفت در گرو اعتبار 40 میلیارد ریالی

سالیانه ۴ میلیون تن انواع محصولات باغی و زراعی در جنوب کرمان تولید می‌شود اما در حال حاضر 10 هزار هکتار باغات جنوب استان کرمان به آفت مگس مدیترانه‌ای آلوده است و هرروز به وسعت آلودگی افزوده می‌شود و رنج و غم کشاورزان منطقه بیشتر می‌شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، علی اسفندیاری از باغداران‌ منطقه کشکویه ساردو با اعلام اینکه حدود ۴ هکتار سطح زیر کشت باغ‌های گردو و میوه‌های سردرختی منطقه است، گفت: مگس مدیترانه بیشترین خسارت را به درختان زردآلو و هلوی ما زده، متأسفانه اسم آفت را هم در ابتدا نمی‌دانستیم اکنون ۵۰ درصد محصول باغاتمان طی این دو سال از بین رفته است. محمد کریمی دیگر کشاورزی بود که درگیر این آفت شده است و از حال خراب باغ‌هایش می‌گوید، از اینکه تمام درختان زردآلو و آلوهایش درگیر این آفت شده‌اند و ۸۰ درصد میوه امسالش از بین رفته و نمی‌داند چه‌کار کند و چگونه مبارزه کند. او گفت: در منطقه ما اکثریت درختان گرفتار این آفت شده‌اند و هیچ‌کس تاکنون کاری برای ما نکرده است و ماهم اطلاعاتی در این زمینه نداریم.

مبارزه با آفت در گرو 40 میلیارد ریال اعتبار

سعید برخوری رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان گفت: جنوب کرمان سالیانه ۴ میلیون تن انواع محصولات باغی و زراعی را در ۸۵ گونه محصول را تولید و به بازار‌های داخلی و خارجی ارسال می‌کند. او افزود: سطح زیر کشت باغات جنوب کرمان ۸۰ هزار هکتار است. برخوری بیان داشت: ۱۰ هزار هکتار باغات جنوب استان کرمان به آفت مگس مدیترانه‌ای آلوده‌شده است و برای مبارزه با ریشه‌کن شدن این آفت نیازمند ۴۰ میلیارد ریال اعتبار هستیم که متأسفانه طی سه سال که از آغاز ورود این آفت به باغات جنوب کرمان می‌گذرد هیچ اعتباری در نظر گرفته نشده است. او افزود: با توجه به اقلیم مناسب جنوب کرمان و تنوع محصولات و کیفیت میوه‌ها کشور‌های حاشیه خلیج‌فارس مشتری میوه‌های سردسیری و مرکبات جنوب کرمان هستند که در صورت ایجاد خسارت حداقل ۵۰ درصد در کاهش تولید را خواهیم داشت.

آفت مگس مدیترانه‌ای میزبان بیش از ۲۵۰ گونه گیاهی

مجید فرخی مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان نیز افزود: این آفت از سال ۹۵ در باغات شهرستان‌های جنوبی دیده‌شده است که علت آن ورود نهال‌های آلوده مرکبات از شمال کشور بوده است.

فرخی افزود: طی این سه سال اکنون ۲ هزار هکتار از باغات جنوب استان کرمان آلوده به این آفت شده‌اند و در سطح ۱۰ هزار هکتار این آفت ردیابی شده است. او تصریح کرد: مبارزه با این آفت تاکنون در سطح ۴۶۰ هکتار از باغات انجام‌شده است. فرخی اظهار کرد: بیشترین سطح آلوده در جنوب کرمان که حمله آفت از شدت بیشتری برخوردار است مربوط به منطقه دلفارد است که دلیل آن نیز تنوع بالای محصولات باغی است. مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان گفت: اقدامات خوبی با کمک کشاورزان صورت گرفته است و برای تهیه تله‌ها و مایع جذاب ویژه مبارزه با این آفت نیازمند اعتبارات هستیم که تا کون هیچ‌گونه اعتباری در این خصوص واگذار نشده است. فرخی از کشاورزان درخواست کرد که در جمع‌آوری و دفن میوه‌های آلوده در عمق ۵۰ سانتی‌متری خاک مشارکت کنند تا سطح آلودگی گسترش پیدا نکند.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد